26 Νοε 2012

κριτήριο - λειτουργικός αναλφαβητισμός




          ΚΕΙΜΕΝΟ

Ο λειτουργικός αναλφαβητισμός

Είναι γνωστό ότι αναλφάβητος είναι εκείνος που δεν κατάφερε να ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση και να κατακτήσει τις βασικές γνώσεις, ανάγνωση, γραφή και αριθμητική. Λειτουργικά αναλφάβητος είναι αυτός που έχει τελειώσει το Γυμνάσιο, ίσως και κάποιες παραπάνω εκπαιδευτικές βαθμίδες, αλλά δεν έχει καμία γνωσιολογική και εννοιολογική υποδομή. Αδυνατεί να εκτελέσει μία πρόσθεση π.χ. 7, 2 + 3/4, να διαιρέσει το 1 με το 50, ή να κατανοήσει ένα κείμενο 2-3 σελίδων.
            - Το δυστύχημα είναι ότι στη χώρα μας υπάρχουν πολλοί λειτουργικά αναλφάβητοι ή περίπου. Ξεπεράσαμε το στάδιο του αναλφαβητισμού και φτάσαμε στην περίοδο του λειτουργικού αναλφαβητισμού. Οι αποδείξεις έρχονται η μία μετά την άλλη. Πρόσφατα, σε εξετάσεις του ΑΣΕΠ πτυχιούχων και στην ερώτηση «τι είναι ο αγωγός Μπουργάς – Αλεξανδρούπολης» απάντησαν σωστά μόνο το 12% των εξεταζομένων. Σε παρόμοιο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ παλαιότερα, στο γνωστικό αντικείμενο «κατανόηση κειμένου» δόθηκε στους εξεταζομένους ένα κείμενο 3 σελίδων και τους ζητήθηκε να γράψουν μία περίληψη με 100 το πολύ λέξεις. Τονιζόταν, μάλιστα, ότι για κάθε επιπλέον λέξη θα τους αφαιρείται ένας βαθμός στην εκατοντάβαθμη κλίμακα βαθμολογίας. Μου έκανε εντύπωση ότι ερχόταν πολλοί σε μένα και παραπονούνταν ότι τους αδίκησαν στη βαθμολογία με βαθμούς 20, 30 κ.λ.π. Όταν τους ρώτησα πόσες λέξεις χρησιμοποίησαν μου απάντησαν «καμιά διακοσαριά». Ότι με τόσες λέξεις έπρεπε να πάρουν μηδέν, δεν μπορούσαν να το κατανοήσουν …
            - Στον διαγωνισμό PISA που διοργανώνει σε τακτά διαστήματα ο ΟΟΣΑ, οι διαγωνιζόμενοι μαθητές Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εξετάζονται σε τρία γνωστικά αντικείμενα : Στα Μαθηματικά, στη Φυσική και στην κατανόηση κειμένου. Ε, λοιπόν, σε όλους τους διαγωνισμούς η Ελλάδα έρχεται τελευταία με πρώτη και καλύτερη τη Φιλανδία... Κατά τον αρμόδιο δε Ευρωπαίο επίτροπο Μάρος Σέφκοβιτς, το ποσοστό των αναλφάβητων Ελλήνων εφήβων ξεπερνάει το 25% !!!
- Αυτή η ζοφερή κατάσταση έχει πολλά αίτια. Κοινωνικά, πολιτικά και άλλα. Κοινή συνισταμένη όλων αυτών είναι η κακή εκπαίδευση όλων των βαθμίδων και ιδιαίτερα των δύο πρώτων. Η δωρεάν Παιδεία κατάντησε ακριβοπληρωμένη αμάθεια, με το φροντιστήριο να αρχίζει από το Δημοτικό. Οι κοινωνικές πιέσεις από κάτω και ο λαϊκισμός από την πολιτική ηγεσία είχαν σαν αποτέλεσμα ο δείκτης των απαιτήσεων να πέσει σχεδόν στο έδαφος. Στο Δημοτικό, στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο ουδείς απορρίπτεται, ούτε καν μένει ανεξεταστέος. Το ποσοστό των αριστούχων έφτασε στα ύψη. Στη Νομική και σε άλλες Σχολές οι προφορικές εξετάσεις καταργήθηκαν με απαίτηση των Φοιτητών επειδή δεν προσφέρονται για αντιγραφή και η αντιγραφή έπαψε να αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα. Όλοι, νηστεύσαντες και μη, στοχεύουν στη λήψη κάποιου πτυχίου. Το πώς και κυρίως γιατί δεν το σκέφτεται κανείς. Τις προάλλες, η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία μετά από έρευνα κατέληξε στο αποτέλεσμα ότι από τους Έλληνες ηλικίας από 5 μέχρι 24 ετών το 30% είναι φοιτητές. Το αντίστοιχο ποσοστό στη Γερμανία είναι μόνο 13%.
            - Αναρωτιέται, λοιπόν, κανένας πόσο θα κρατήσει αυτή η υπερπαραγωγή ημιμαθών και άνεργων πτυχιούχων. Γιατί θα πρέπει η πωλήτρια του σούπερ – μάρκετ να είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής π.χ. Σχολής και ο teller (ταμίας) στο γκισέ της Τράπεζας να έχει τελειώσει την ΑΣΟΕΕ. Γιατί εξευτελίστηκαν, αν δεν εξαφανίστηκαν, οι σωστές Τεχνικές και Επαγγελματικές Σχολές ;
            - Κάποτε, επιτέλους, πρέπει να καταλάβει ο Έλληνας πολίτης ότι εκτός απ’ τη δημοσιονομική εξυγίανση και την κρατική ανασυγκρότηση, εάν υπάρχει μια ακόμη εθνική προτεραιότητα αυτή είναι οπωσδήποτε η Παιδεία. Ο εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού συστήματος είναι ο μόνος βέβαιος άξονας οικονομικής ανάπτυξης και ο μόνος δρόμος προς μία ισχυρή ανοικτή κοινωνία. Ο χυδαίος πελατειακός και ρουσφετολογικός λαϊκισμός έχει μία μόνον κατάληξη : Την κοινωνική παρακμή και την προσωπική ταπείνωση.

Του Γιάννη
Μήτσιου
Φυσικού – Νομικού,   Ελευθερία 27/01/10


A.    Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (70 - 90 λέξεις).
                                                                       
                                                                                                            Μονάδες 25

           

B.     1.         Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 80 περίπου λέξεων το περιεχόμενο του ακόλουθου αποσπάσματος από το κείμενο «. Ο χυδαίος πελατειακός και ρουσφετολογικός λαϊκισμός έχει μία μόνον κατάληξη : την κοινωνική παρακμή και την προσωπική ταπείνωση.»

                                                                                                      Μονάδες 10


Β. 2.          Ο αρθρογράφος χρησιμοποιεί ως τρόπο πειθούς και την επίκληση στη λογική. Να εντοπίσετε τον συγκεκριμένο τρόπο πειθούς στο κείμενο παραθέτοντας δύο παραδείγματα.
                                                                                                      Μονάδες 10



Β. 3.          Να γράψετε από ένα συνώνυμο για κάθε μια από τις λέξεις του κειμένου:
αποδείξεις, ζοφερή, αμάθεια, οπωσδήποτε, βέβαιος
                                                                                                     
                                                                                                      Μονάδες 5



Β. 4.          Γράψε από μία πρόταση για κάθε λέξη που ακολουθεί, όπου η σημασία της να χρησιμοποιείται κυριολεκτικά και συνυποδηλωτικά:
μηδέν, έδαφος      

                                                                                                      Μονάδες 5


Β. 5           Πώς εξηγείτε τη χρήση των εισαγωγικών στη δεύτερη παράγραφο;

                                                                                                      Μονάδες 5



Γ.               Το Τ.Ε.Ι. της πόλης σου οργανώνει ημερίδα με θέμα «Να εισάγονται υποψήφιοι σε Α.Ε.Ι ή Τ.Ε.Ι με βάση τουλάχιστον το δέκα (10) ή όχι;». Στη συζήτηση συμμετέχουν φορείς της τοπικής κοινωνίας. Εσύ συμμετέχεις ως εκπρόσωπος των μαθητών της Γ΄ λυκείου και υποψήφιος φοιτητής. Ανάπτυξε τη θέση σου σε εισήγηση που δε θα υπερβαίνει τις 600 λέξεις.
                                                                                                       
                                                                                                      Μονάδες 40



Δεν υπάρχουν σχόλια: