26 Νοε 2012

κριτήριο - εκλογική συμπεριφορά



Α.  ΚΕΙΜΕΝΟ
          Αφού διαβάσετε το παρακάτω κείμενο, να το αποδώσετε περιληπτικά χωρίς να ξεπεράσετε σε έκταση τις δεκαπέντε σειρές.
                                                                                                μονάδες 25
                Αγαπητοί συμπολίτες,
            στις εκλογές αυτές δεν κατεβαίνω, το διευκρινίζω, αλλά το απωθημένο μου έμεινε. Ναι, απωθημένο το έχω να σας μαζέψω σε μια πλατεία και να σας τραβήξω έναν λόγο ξεγυρισμένο και όχι φανφαρόνικο, για όλα αυτά που πραγματικά σας απασχολούν και όχι με τις ... τρίχες (με το συμπάθιο, ε;) που ασχολούνται όλοι οι άλλοι.
            Διότι σκασίλα σας μεγάλη αν φτιάξουν πεζοδρόμια (διότι...ποιος βαδίζει ποια σε αυτήν την πόλη), πάρκα και πλατείες. Μια πλατεία ομορφαίνει άμα έχει πέντε έξι καλά μαγαζιά με ωραίο και ανεβασμένο κόσμο, να πάμε να μας δούνε και να τους δούμε, να δείξουμε το νέο συνολάκι, να μας θάψουν και να τους θάψουμε, ωραία πράγματα δηλαδή και σιγά μην περιμένουμε από τον κάθε δημαρχούλη να μας λύσει το πρόβλημα. Οι οποίοι υποψήφιοι δήμαρχοι - και λυπάμαι που το λέω - χαμπάρι δεν έχουν πάρει τι θέλει ο λαός. Ψηφίστε με, σου λένε, γιατί έχω «ήθος», «συνέπεια», «όραμα». Και τι με νοιάζει εμένα, αγαπητέ; Άμα το έχεις το ήθος, πρόβλημά σου. Να το έχεις να το χαίρεσαι και να σε χαίρεται και η γυναικούλα σου που σε έχει και σε καμαρώνει. Εγώ τι θα κερδίσω;
            Κλείστε τα αυτιά, ω συμπολίτες, και ακούστε το λόγο που θα σας βγάλω από εδώ.
            Εγώ ούτε ήθος ούτε συνέπεια έχω. Αλλά, άπαξ και με ψηφίσετε, τη βολέψατε Ό,τι γουστάρετε εσείς θα γίνεται. Σε ενοχλεί, να πούμε, ο κάδος με τα σκουπίδια που έβαλαν μπρος στην πόρτα σου; Κανένα πρόβλημα. Μπορούμε να τον πάμε στην πόρτα του αχώνευτου γείτονα. Το κυκλοφοριακό; Πανεύκολο. Θα παρκάρουμε όλοι όπου γουστάρουμε και λογαριασμό δε θα δίνουμε σε κανέναν. Δεν κατάλαβα δηλαδή, γιατί τόσα ωραία πεζοδρόμια στη Λάρισα να παραμένουν ανεκμετάλλευτα; Και η κεντρική πλατεία; Τι την έχουμε και την καμαρώνουμε; Προσφέρει κάτι στο κοινωνικό σύνολο; Ποσώς. Πέντε δράμια μυαλό να είχαν, θα την έκαναν ένα τεράστιο πάρκινγκ και θα πηγαίναμε άνετοι και ωραίοι για τον καφέ ημών τον επιούσιον.
            Τίποτε πια δε θα σας στεναχωρεί σε αυτήν την πόλη έτσι και αναλάβω εγώ. Δωρεάν παροχές για όλο το λαό. Κουπόνια για δωρεάν καφέ, δημοτικό γραφείο συνοικεσίων (καθότι το πρόβλημα της λειψανδρίας έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις στην πόλη που κάποτε είχε βαρβάτα αρσενικά αλλά πλέον...δεν...), και δωρεάν είσοδο στο λιμάνι του Πηνειού, όπου το καλοκαίρι θα λειτουργεί πλαζ, όλα τα έχω προβλέψει. Διότι εγώ γνωρίζω τις ανάγκες σας. Δεν κάνω άστοχες δηλώσεις τύπου τάδε για δωρεάν Ίντερνετ... Εγώ θα σας δώσω δωρεάν «Φίλμνετ» να έχετε να βολεύεστε τις μεταμεσονύκτιες ώρες ειδικώς Και σιγά μην κάτσω και ασχοληθώ με την τάφρο του... Χατζηχαλάρ, που πρότεινε ο δείνα νομίζοντας πως θα συγκινήσει κανέναν. Τι με νοιάζει εμένα; Δική μου είναι η τάφρος; Του Χατζηχαλάρ είναι, ας έλθει ο ίδιος να την καθαρίσει.
            Η πόλη ετούτη αναλώνεται επίσης ασκόπως να συζητά περί της αξιοποιήσεως του αρχαίου θεάτρου. Σιγά το μνημείο που κάθονται τόσα χρόνια τώρα πέντε μυστήριοι με τον αρχαιολόγο στο κεφάλι τους να κολλήσουν τις πλακόπετρες. Εγώ θα το αξιοποιήσω στο τάκα -τάκα. Θα φωνάξω πέντε έξι αλάνια, από αυτούς που στήνουν μέσα σε ένα μήνα τα καλοκαιρινά μαγαζιά στην «παραλιακή» της Λάρισας και σε κάνα δυο μηνάκια θα σας έχω ένα μαγαζί άπαιχτο, να πάμε εκεί τις θερινές νύχτες για ποτάκια και άλλα ωραία. Σύνθημά μας: Κάτω το παρελθόν που βασανίζει αυτήν την πόλη. Κάτω και το μέλλον και οι ψεύτικες ελπίδες του. Ζήτω το παρόν που ξεχνάμε να το ζήσουμε.
            Φίλοι και φίλες, εγώ δεν έχω ούτε «αρχές» ούτε «αξίες».Δεν σας καλώ να δώσουμε «την μάχη όλοι μαζί» καταπώς λένε οι άλλοι. Τι θα πει «όλοι μαζί» δεν το κατάλαβα ποτέ. Ο καθένας την πάρτη του θα κοιτάμε, και όποιος τη βόλεψε, τη βόλεψε. Γίνεται να διοριστούμε στο δήμο «όλοι μαζί»; Μην τους αφήνετε να σας παραμυθιάζουν. Να σας λένε ότι αυτοί «δίνουν νέα προοπτική στον τόπο». Χορταίνει κανείς με ... προοπτικές; Χορταίνει με...  οράματα; Ψηφίστε, σας λένε, τους άξιους και τους ικανούς. Τι θα πει άξιος; Ποιος τους έδωσε πιστοποιητικό αξιοσύνης; Ψηφίστε με, λένε, για έναν δήμο «αγωνιστικό» και «διεκδικητικό». Δηλαδή τι να κάνουμε, να βγούμε πάλι στους δρόμους; Αυτά τα κάναμε κάποτε που ήμαστε νεαροί και ευκολόπιστοι. Εγώ δε θα σας ταλαιπωρήσω. Δε θα διεκδικήσω τίποτε, παρά θα σας αφήσω στην ησυχία σας και αυτό είναι μεγάλο πράγμα και μην το υποτιμάτε ως προσφορά. Κανείς δε θα σας ξεβολέψει, αν με ψηφίσετε.
            Αγαπητοί συμπολίτες, ψηφίστε με. Για μια πόλη χωρίς άγχος, χωρίς νόμους και κανόνες, χωρίς «πρέπει» και «μη». Θα είμαστε όλοι ελεύθεροι να συμπεριφερόμαστε όπως μας αρέσει. Λέμε όχι στην «Πόλη του Αύριο» και ναι στην πόλη του σήμερα. Δε θέλουμε «Αλλαγή Πορείας», γιατί μια χαρά νοιώθουμε στο πετσί μας, Ούτε «δημοτικές συνεργασίες» και «ενωτικές πρωτοβουλίες», είναι τρε μπανάλ όλα αυτά.
            Θέλουμε μια πόλη άναρχη, τεμπέλα, ανατολίτισσα. Θέλουμε την πόλη που ήδη έχουμε...
(Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, 16/10/06, από τη στήλη το σχόλιο της Δευτέρας, άρθρο ανυπόγραφο με τίτλο «ψηφίστε με». Έγιναν μικρές διορθώσεις)


Β. 1.       Διατυπώστε με τη μεγαλύτερη δυνατή ενάργεια και πληρότητα σε  περίοδο μέχρι τεσσάρων σειρών την άποψη του αρθρογράφου.
                                                                                           Μονάδες 10


Β. 2.       Ποιον τρόπο/τρόπους πειθούς χρησιμοποιούνται στο κείμενο; Πώς κρίνετε την πειστικότητά του; Σε κάθε περίπτωση παρουσιάστε με σαφήνεια την απάντησή σας.  
                                                                                            Μονάδες 5


Β. 3.       Στα παρακάτω παραδείγματα η σύνταξη μπορεί να είναι λανθασμένη. Προσπαθήστε να τα αποδώσετε σωστά εξομαλύνοντας το λάθος,  αν νομίζετε ότι υπάρχει.
α)      Αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες αναβαθμίστηκε η εκπαίδευση που προσφέρεται στα σχολεία.
β)      Κατά την διάρκεια της κατασκευής του έργου επέβλεπε των εργασιών ο ίδιος.
γ)       Το παιχνίδι μπορεί να διαδραματίσει έναν μεγάλο ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών
δ)       Έχουν ληφθεί μέτρα πρόβλεψης επέκτασης των καταλήψεων των σχολείων.
ε)       Είναι η μελέτη το χρέος μας σαν μαθητές;
                                                                                           Μονάδες 5


Β. 4.       Οι λέξεις ή φράσεις που ακολουθούν είναι του κειμένου και ταιριάζουν κυρίως σε ύφος ανεπίσημο και οικείο. Βρείτε συνώνυμες λέξεις ή φράσεις που να ανήκουν σε διαφορετικό επίπεδο λόγου και να συνδυάζονται με ύφος πιο επίσημο.
     α)      λόγο ξεγυρισμένο
     β)      μαγαζί άπαιχτο
     γ)       να σας παραμυθιάζουν
     δ)       να σας ξεβολέψει
     ε)       νοιώθουμε στο πετσί μας
                                                                                           Μονάδες 5


Γ.           Κατά τη διάρκεια της τελευταίας εκλογικής διαδικασίας υποθέστε πως  υπήρξαν καταστάσεις που σας δυσανασχέτησαν ή και σας εξόργισαν. Σε επιστολή σας προς την στήλη «οι αναγνώστες γράφουν»   της τοπικής εφημερίδας διαμαρτύρεστε για ένα ή και περισσότερα θέματα σε κείμενο 300 περίπου λέξεων.  
                                                                                           Μονάδες 50



Δεν υπάρχουν σχόλια: