26 Νοε 2012

κριτήριο - διαφήμιση



Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
            Δεν διαβάζεις κάθε μέρα την ανοιχτή επιστολή ενός παιδιάτρου στον Τζορτζ Λούκας και τον Στίβεν Σπίλμπεργκ. Αμερικανός επιστήμονας, όμως, αποφάσισε να δημοσιεύσει ένα κείμενο με τίτλο «Ο Ιντιάνα Τζόουνς και το Βασίλειο των Ευτραφών Παιδιών» σε ιστοσελίδα που φιλοξενεί κείμενα άποψης. Είναι αλήθεια ότι το σινεμά προκαλεί συχνά πυκνά τους μικρούς θεατές σε ένα εμπορικό ντελίριο χωρίς όρια. Κάθε φορά που βγαίνει μια καινούργια ταινία στις αίθουσες, τα μεμοραμπίλια* στοιχειώνουν το βλέμμα. Και καλά αν πρόκειται μόνο για κουκλάκια, μπλουζάκια, καπέλα, «ανώδυνα» αξεσουάρ. Το πρόβλημα ξεκινά όταν φιλμ της μόδας συνδέονται άμεσα με αναψυκτικά, σοκολάτες, τζανκ, υποκατάστατα γιαουρτιών, προϊόντα που συναντά κανείς ακόμη και στο σούπερ μάρκετ.
            Ειδικά τώρα που η παιδική παχυσαρκία μάς βάζει σε σκέψεις, οι προτροπές για «πλαστική» υπερκατανάλωση θα έπρεπε να είναι περιορισμένες. Μπορεί να έχουμε μεγαλώσει με «Πόλεμο των Άστρων» και όλα τα αναμνηστικά είδη της εποχής μέχρι κάρτες Ιντιάνα Τζόουνς και τις αγαπημένες καραμέλες του ΕΤ, όμως οι εποχές άλλαξαν. Για να μην πιάσουμε τις πριγκίπισσες, τη Σταχτοπούτα, τη Χιονάτη, την Ωραία Κοιμωμένη, την Αριελ, που εμφανίζονται στα ράφια, μαζί με τη Γιαπωνέζα γατούλα, τον Μπομπ, τη Φραουλίτσα, σε ιδιαίτερα ελκυστικές συσκευασίες, με καραμέλες, μαλλί της γριάς, γλειφιτζούρια, τσίχλες, τοξικά γλυκά που αφήνουν χρώμα από την πρώτη κιόλας δοκιμή.
            Ποτήρια με καλαμάκι ή χωρίς, παγούρια, πιάτα, τραπεζομάντιλα, με ήρωες του Ντίσνεϊ, του σινεμά, της τηλεόρασης, αγοράζονται ως μπεστ σέλερ για να θεωρηθούν στη συνέχεια συλλεκτικά, αν δεν καταστραφούν στην πορεία. Στο εξωτερικό η υστερία είναι ακόμη μεγαλύτερη. Προσφορά και ζήτηση, το αιώνιο ζευγάρι.
            Υποδεχτείτε λοιπόν τον ανανεωμένο Ιντιάνα Τζόουνς («Ιντιάνα Τζόουνς και το Βασίλειο της Κρυστάλλινης Νεκροκεφαλής») και τις πρώτες τρεις ταινίες σε συσκευασία dvd. Όπως γράφει ο Ραούλ Παρίχ στην ανοιχτή του επιστολή, «στα 30 χρόνια που πρωτοξεκινήσατε να γυρίζετε ταινίες, ένα πράγμα που δεν άλλαξε είναι η φαντασία και η περιέργεια των παιδιών. Έχουν αλλάξει άλλα πράγματα. Η υγεία των παιδιών είναι ένα από αυτά. Σήμερα, σχεδόν ένα στα τέσσερα παιδιά είναι υπέρβαρο, υποψήφιο για διαβήτη και καρδιαγγειακή νόσο, ανάμεσα σε άλλες παθήσεις. Η επιδημία της παχυσαρκίας είναι τόσο σοβαρή που μας κάνει να προβλέπουμε ότι η σημερινή γενιά δεν θα ζήσει τόσο όσο οι γονείς ή οι παππούδες. Αυτό είναι τρομερό αν το καλοσκεφτείς».
            Δεν θέλουμε. Αλλά πρέπει να το σκεφτούμε. Το να αλλάξεις τις διατροφικές συνήθειες ενός παιδιού είναι άθλος. Και δεν γίνεται σίγουρα ευκολότερο όταν τα κινηματογραφικά στούντιο γίνονται περιτύλιγμα και άλλοθι στο τζανκ*. Ο «Πόλεμος των Άστρων» συνδέθηκε με γνωστή εταιρεία αναψυκτικών, σοκολατογκοφρέτας, σνακ και τσιπς. Αν παρατηρήσεις τα ψυγεία με τα παγωτά θα δεις «βαφτισμένα» παγωτά με τους πιο αγαπημένους ήρωες των παιδιών. Εκτός συνόρων –ευτυχώς– αλυσίδα ταχυφαγείων προσφέρει τώρα το Indy Whopper, ένα μπέργκερ–μαμούθ για όσους θέλουν να… μοιάσουν(;) στον Ιντιάνα Τζόουνς.
            Αλήθεια, έτσι τρέφονται οι πρωταγωνιστές των έργων; Εχει αποδειχτεί ότι η διαφήμιση και η παχυσαρκία πάνε μαζί. Σύμφωνα με έρευνα της Kaiser Family Foundation, τα Αμερικανάκια θα δουν 40.000 διαφημίσεις τον χρόνο. Tα 2/3 αυτών «πουλάνε» γρήγορο φαγητό. Μετά ζητούν για βραδινό ό,τι είδαν στην τηλεόραση. Συνήθως το τρώνε κιόλας.
*μεμοραμπίλια = αναμνηστικά
*τζανκ (junk food)  =  ανθυγιεινό φαγητό
Εφημερίδα «Καθημερινή»  Άρθρο της  Σάντυς Τσαντάκη με τίτλο Όταν ο Ιντιάνα Τζόουνς προκαλεί παχυσαρκία  22/05/08




A.             Γράψτε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου  χρησιμοποιώντας περίπου 70 - 90 λέξεις.
                                                                                                Μονάδες 25



B.   1.       Να αιτιολογήσετε σε μία παράγραφο (10 περίπου σειρών) την άποψη της αρθρογράφου «το να αλλάξεις τις διατροφικές συνήθειες ενός παιδιού είναι άθλος» (οποιαδήποτε θέση είναι σωστή, εφόσον τεκμηριώνεται)

                                                                                           Μονάδες 10



Β. 2.       Ποια θέση της αρθρογράφου εννοείται στο κείμενο; Με ποιους τρόπους πειθούς ενισχύει την επιχειρηματολογία της;  

                                                                                            Μονάδες 10



Β. 3.       Να αντικαταστήσετε στις  παρακάτω προτάσεις τις υπογραμμισμένες λέξεις με άλλες συνώνυμες:
·        Σήμερα, σχεδόν ένα στα τέσσερα παιδιά είναι υπέρβαρο, υποψήφιο για διαβήτη και καρδιαγγειακή νόσο, ανάμεσα σε άλλες παθήσεις
·        Στο εξωτερικό η υστερία είναι ακόμη μεγαλύτερη.
                                                                                 
                                                                                            Μονάδες 5

Β. 4.       Αιτιολογείστε το ύφος του κειμένου (επίσημο, ανεπίσημο, καθημερινό…) και σχολιάστε τις γλωσσικές επιλογές της αρθρογράφου.


                                                                                           Μονάδες 10




Γ.           Ως δημότης ενεργός νοιώθετε να προσβάλλεται η αισθητική σας από την ανεξέλεγκτη διαφήμιση που κατακλύζει πολλά σημεία του δήμου στον οποίο διαβιείτε.  Γράψτε μία επιστολή δύο περίπου σελίδων προς το δήμαρχο σας εκφράζοντας τις απόψεις σας για αυτό το θέμα.
                                                                                          
                                                                                           Μονάδες 40








Δεν υπάρχουν σχόλια: